; Zdrowa Dieta - Dietetyk Kraków - Jak Się Zdrowo Odżywiać
Odwiedź nas
ul. Mehoffera 10, Kraków
Godziny otwarcia
Pon - Piątek: 8:00 - 21:00
Sobota: 9:00 - 14:00
Jak za pomocą diety poprawić swoje zdrowie?

Jak za pomocą diety poprawić swoje zdrowie?

Zdrowe odżywanie nie wiąże się ze ścisłymi restrykcjami żywieniowymi. Wręcz przeciwnie: poprawia samopoczucie, dodaje energii, polepsza nastrój i zdrowie. Dieta jest ważnym czynnikiem w leczeniu wielu poważnych chorób takich jak cukrzyca, nadciśnienie, choroby serca, otyłość. Pomaga zmniejszyć ryzyko udaru mózgu i zwalcza depresję. Jednak nierzadko mnogość wskazówek dotyczących żywienia powoduje zdezorientowanie, a w konsekwencji prowadzi do rezygnacji z wprowadzania zmian w jadłospisie. We współpracy z dietetykami MedisPoint przyjrzyjmy się, w jaki sposób prawidłowo zmienić nawyki żywieniowe.

Równowaga w zdrowym odżywaniu

Zdrowia dieta nie powinna być procesem skomplikowanym. Podczas gdy niektóre pokarmy pomagają w dobrym samopoczuciu, to całościowy sposób odżywania odgrywa najważniejszą rolę. Podstawą zdrowej diety jest zastąpienie przetworzonej żywności produktami pochodzenia naturalnego – spożywanie produktów, które są najbardziej zbliżone do formy, w jakiej stworzyła je natura. Organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje równowagi: białek, tłuszczów, węglowodanów, błonnika, witamin i minerałów.

Białko

Dostarcza niezbędnej energii potrzebnej w codziennym życiu, jednocześnie reguluje funkcje poznawcze i poprawia nastrój. Białka pokarmowe są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. W naszym ciele we wszystkich tkankach i narządach znajdują się cząsteczki odpowiedzialne za działanie strukturalne i funkcjonalne. Spożywane białko jest rozkładane na aminokwasy, które metabolizm wykorzystuje w istotnych procesach w organizmie.

Tłuszcze

Nie wszystkie tłuszcze są takie same. Te wysoko przetworzone zwane tłuszczami trans zwiększają ryzyko niektórych chorób. Natomiast dobre tłuszcze chronią mózg i serce. Na szczególną uwagę zasługują kwasy tłuszczowe omega-3, które są niezbędne zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Włączając do diety więcej zdrowych tłuszczów, można poprawić nastrój, samopoczucie, a nawet zyskać szczupłą sylwetkę.

Błonnik

Błonnik to substancja występująca w owocach, warzywach i produktach pełnoziarnistych. Większość błonnika przechodzi przez przewód pokarmowy (żołądek, jelita) bez wchłaniania. Obecność błonnika w diecie poprawia trawienie i normalizuje motorykę jelit. Spożywanie pokarmów bogatych w błonnik polepsza pracę układu pokarmowego, zmniejsza ryzyko chorób serca i pomaga obniżyć poziom cholesterolu.

Węglowodany

Wykorzystywane przez organizm do produkcji energii. Większość tych makroskładników powinna pochodzić z węglowodanów złożonych i nieprzetworzonych, np. warzyw, produktów pełnoziarnistych oraz owoców o niskiej zawartości cukru. Ograniczenie białego pieczywa, ciastek, skrobi i cukrów prostych zapobiega skokom insuliny, a tym samym hamuje gromadzenie się tłuszczu w organizmie.

Jak za pomocą diety poprawić swoje zdrowie?

Zdrowa dieta

Przejście na zdrową dietę nie powinno być wyborem na zasadzie wszystko albo nic. Nie należy zaczynać od bycia perfekcyjnym i zmieniać większość nawyków za jednym razem. Nagłe i drastyczne zmiany często prowadzą do spadku motywacji i rezygnacji z nowego planu żywieniowego. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzanie małych kroków, które na dłuższą metę pomogą osiągnąć lepsze wyniki. Zmiana nawyków żywieniowych nie musi być trudna. Aby właściwie rozpocząć adaptację do nowego stylu żywienia, dobrym pomysłem jest konsultacja z certyfikowanym dietetykiem.

Specjalista przeprowadzi wywiad, wykona badania i pomiary ciała, a następnie pomoże w wyborze właściwych produktów żywieniowych. Indywidualnie skomponowane wskazówki mogą być skuteczną drogą do lepszych wyników i szybszej adaptacji. Wparcie dietetyka to również dodatkowa dawka motywacji. Okresowe konsultacje ze specjalistą pomagają koordynować zmiany i na bieżąco wprowadzać kolejne kroki w drodze do poprawy zdrowia metabolicznego. Po szczegółowe informacje zapraszamy do działu [dietetyka] MedisPoint.

4 proste wskazówki dotyczące zdrowego żywienia

  • Zwiększ ilość ryb i orzechów – Orzechy i ryby to znakomite źródło tłuszczów nienasyconych. Zmniejszają ryzyko chorób serca i są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3.
  • Usuń tłuszcze trans – Tłuszcze trans znajdują się w uwodornionych olejach roślinnych stosowanych w wielu przetworzonych produktach spożywczych i fast foodach. Zwiększają poziom złego cholesterolu i powodują ryzyko chorób serca.
  • Ogranicz przetworzoną żywność i cukry proste – Przetworzone węglowodany w białym pieczywie, makaronach i większości słonych i słodkich przekąsek zawierają niewiele błonnika, a duża część wartościowych składników odżywczych została z nich usunięta.
  • Stosuj różnorodne potrawy – Spożywanie szerokiej gamy produktów, pomaga w zbilansowaniu diety, która zaspokoi wszystkie potrzeby żywieniowe organizmu.

Prawidłowe nawyki żywieniowe to najważniejszy krok do zdrowego i szczęśliwego życia. Na początku zmiany mogą wydawać się trudne, ale każdy kolejny krok jest łatwiejszy. Zacznij odżywiać się zdrowo już dziś. Skorzystaj z pomocy profesjonalnego dietetyka i rozpocznij lepsze, zdrowsze życie z MedisPoint.

 

Sprawdź nasz cennik i umów się na konsultacje.

Rejestracja telefoniczna w godzinach 8:00-16:00,
od poniedziałku do piątku.

Zadzwoń: +48 693-917-921